Jak importować auta z Holandii i Niemiec? Poradnik krok po kroku

Importowanie samochodów z Niemiec i Holandii, nadal jest bardzo opłacalnym rozwiązaniem. Jak podają statystyki, w samym tylko roku 2013, do naszego kraju sprowadzono aż 712 tys. aut. Jeżeli więc decydujesz się na wynajem autolawety i szukanie samochodu za granicą, musisz wiedzieć dokładnie, jak go importować.

Ogólne informacje o imporcie auta

Celuj w konkretne samochody. Oczywiście możesz jechać do Niemiec, czy Holandii w ciemno, w nadziei, że znajdziesz coś odpowiedniego. Jednak znacznie lepiej będzie, jeżeli przed wyjazdem upatrzysz sobie konkretne modele. Wcześniejszy kontakt z właścicielem da Ci pewność, że ogłoszenie jest nadal aktualne. Jeżeli nie masz fachowej wiedzy, dotyczącej stanu technicznego samochodów, lepiej nie wybieraj się po auto samemu. Zabranie ze sobą mechanika to podstawa. Tylko on będzie w stanie ocenić, w jakim tak naprawdę stanie jest samochód i czy ktoś nie chce Cię przypadkiem naciągnąć. Laik nie będzie miał nigdy pewności, czy samochód wart jest tyle, ile żąda sprzedawca. Dobrze byłoby też, żeby któryś z was znał język niemiecki, holenderski albo chociaż angielski. Sprawdzaj dane, które podaje sprzedawca, z tymi, które wpisane są w briefie. Może się okazać, że pojemność silnika jest większa i przyjdzie Ci zapłacić dużą akcyzę.Przed wyjazdem zapoznaj się ze wzorami dowodów rejestracyjnych obowiązujących w krajach UE.

Import samochodu z Niemiec

1. Musisz spisać umowę kupna-sprzedaży. Jeżeli chcesz oszczędzić na tłumaczeniu – najlepiej, żeby była dwujęzyczna. Jeżeli samochód kupujesz od firmy, wystawi Ci ona fakturę. Sprzedający zobowiązany jest przekazać Ci dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu. Jeżeli poprzedni właściciel wyrejestrował już samochód, musisz odebrać od niego lub od stosownego Wydziału Komunikacji, dokument, który potwierdza wyrejestrowanie. 2. Od 1 kwietnia 2015 roku nie można już wracać do Polski na „żółtych tablicach”. Skutkuje to tym, że samochód bez ważnego badania technicznego, może dojechać na nich wyłącznie do najbliższej stacji, w której wykona badanie diagnostyczne. 3. Jeśli natomiast kupowany samochód ma ważne badania techniczne i nie jest wyrejestrowany, możesz wrócić nim do kraju, pod warunkiem, że zaopatrzysz się w tablice celne. To natomiast generuje koszty. Niestety niemieccy handlarze rzadko kiedy decydują się, żeby umożliwić nam powrót do kraju na własnych tablicach. Ciebie w takim przypadku zobowiązywałoby zwrócenie właścicielowi tablic rejestracyjnych oraz dokumentów, żeby mógł on wyrejestrować samochód. Sprzedający natomiast obawiają się, że możesz tego nie zrobić. Na chwilę obecną bardzo dobrym pomysłem jest autolaweta, na której przetransportujesz zakupiony samochód. Wynajem autolawety jest również jedynym wyjściem wtedy, kiedy kupujesz samochód niezdolny do jazdy albo uszkodzony.

Import samochodu z Holandii

Od 2014 roku w Holandii zmieniły się przepisy dotyczące sprzedaży samochodów. W tym momencie procedura importu aut z kraju wiatraków jest bardzo prosta. 1. Jeżeli kupujesz samochód w autokomisie lub salonie, przerejestrowanie go na Twoje nazwisko leży w gestii sprzedającego. 2. Jeżeli natomiast kupujesz od prywatnego sprzedawcy, kwestię rejestracji załatwisz w Stacji Państwowej Służby Ruchu Drogowego. W stacji tej przedkładasz wszystkie dokumenty i oczekujesz na wydanie dokumentów, które pozwolą Ci wrócić z samochodem do kraju. Jeżeli samochód był wyprodukowany po 1 stycznia 2014 roku, musisz posiadać kod przekazania auta, żółte tablice, kartę rejestracyjną pojazdu (przypominającą kartę płatniczą) i dowód tożsamości. Otrzymujesz komplet niezbędnych dokumentów, białe, eksportowe tablice i możesz wywieźć samochód z kraju lub użyć do tego celu autolawety. Kiedy samochód jest już w kraju, a dokumenty posiadasz w dwóch językach, udajesz się w ciągu 14 dni do Urzędu Celnego, który odpowiada Twojemu miejscu zamieszkania. W urzędzie tym składasz deklaracje AKC-U (deklaracja uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego). W urzędzie musisz też dokonać opłaty akcyzy: • 3,1% wartości samochodu z silnikiem do 2000 ccm. • 18,6% wartości samochodu z silnikiem powyżej 2000 ccm. Za pojazdy sprowadzane z Niemiec i Holandii, nie musisz płacić podatku VAT. Koniecznie jest jednak przedstawienie zaświadczenia, że nie jesteś VAT-owcem, a wydanie takiego zaświadczenia wiąże się ze złożeniem formularza VAT-24 i opłatą rzędu 160 zł. Konieczne jest również wniesienie opłaty recyklingowej w kwocie 500 zł.

Dlaczego opłaca się wynająć autolawetę?

Polacy bardzo często jeżdżą do Niemiec i Holandii po uszkodzone auta albo takie, które nie mają już ważnego badania technicznego. Dla sprzedających taki samochód nie jest wiele wart, Ty natomiast możesz go wyremontować w Polsce i posłuży Ci on jeszcze przez dobrych kilka lat. Klienci, którzy decydują się na wynajem autolawety z Wrocławia, mogą dużo zaoszczędzić. Nie dość, że kupią samochód taniej, to dodatkowo nie będą musieli martwić się zakupem tablic i powrotem do kraju. Nawet jeżeli kupujesz sprawny samochód, nigdy nie możesz mieć pewności, czy jego stan jest na tyle dobry, że z samochodem nie stanie się nic przez ponad 1000 km trasy.